20 jul 2021
Bart Thys

Het beheren van uw IT omvat heel wat activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan het voorzien van de nodige hard- en software, het regelen van updates en upgrades, beveiligingsmaatregelen, algemeen IT-onderhoud, het oplossen van ad-hoc problemen en helpdesk, enzovoort. Dit enorme takenpakket zorgt er vaak voor dat een intern IT-team met de handen in het haar zit en niet meer toe komt aan het strategisch meedenken over hoe IT uw core business beter kan ondersteunen en écht vooruithelpen.

Het uitbesteden van uw IT-management kan de perfecte oplossing zijn om ervoor te zorgen dat uw IT-infrastructuur veilig, beschikbaar en up-to-date blijft én dat uw interne IT-medewerkers zich meer kunnen concentreren op hun kerntaken en hun bijdrage kunnen leveren aan het succes van uw onderneming. Daarnaast kent het uitbesteden van uw IT-beheer natuurlijk ook nog enkele andere interessante voordelen. In deze blog gaan we daar graag even dieper op in.

Toegang tot expertise en innovatie

Wanneer u kiest voor een externe partner voor uw IT-management geeft u dat de mogelijkheid om gebruik te maken van een brede en verregaande expertise in IT. Dat kan helpen bij het zo efficiënt mogelijk uitbouwen en onderhouden van uw IT-infrastructuur. Een expert ter zake kan ervoor zorgen dat u het maximum kan halen uit uw IT-omgeving zonder daarbij noodzakelijk heel wat extra investeringen te doen. Bovendien kan een goede externe partner ook op strategisch niveau meedenken over een toekomstbestendige IT-omgeving die uw werknemers zo efficiënt mogelijk kan ondersteunen bij het behalen van hun doelen.

Daarnaast heeft een professionele IT-partner kennis over en ervaring met de laatste nieuwe technologieën waar u als klant dan uw voordeel mee kan doen. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op waardoor het niet altijd haalbaar is voor uw in-house IT om bij te benen.

Betere opvolging en voortdurende beschikbaarheid van uw IT

Indien u uw IT-management uitbesteed aan een professioneel IT-bedrijf mag u er zeker van zijn dat uw IT-infrastructuur in goede handen is. Door een voortdurende monitoring wordt uw IT-omgeving gecontroleerd en kunnen problemen snel gesignaleerd en opgelost worden. Dat vermindert het risico op ongeplande downtime en zorgt ervoor dat uw medewerkers geen hinder ondervinden tijdens het uitvoeren van hun taken. Alle bestanden en applicaties blijven optimaal beschikbaar en de algemene productiviteit blijft op peil.

Voorspelbare en verminderde kosten

Het uitbesteden van IT-management gebeurt meestal op basis van vooraf afgesproken SLA’s of Service Level Agreements. Daarin wordt duidelijk omschreven wat u van de dienstverlening kan verwachten en van welke garanties u kan genieten. U weet dus steeds wat uw kosten zijn en kan perfect budgetteren.

Het is natuurlijk zo dat u betaalt voor deze dienstverlening, maar als u alle voordelen en wat ze waard zijn bij elkaar optelt, komt het een stuk voordeliger uit dan iemand in-house aannemen met diezelfde garanties. Zeker voor kmo’s is het uitbesteden van IT-beheer een kostenbesparende oplossing die bovendien toegang geeft tot kennis en ervaring die nauwelijks op te bouwen is door een intern team.

Steeds een veilige IT-infrastructuur

IT-security is van groot belang voor uw bedrijf. Het zorgt er immers voor dat uw bedrijfsgevoelige informatie niet in de verkeerde handen valt. Met het toenemend aantal cyberaanvallen de laatste jaren is investeren in professionele IT-security dan ook geen overbodige luxe.

Daarbij komt ook het gebruik van allerlei cloud-oplossingen, werken op afstanden, BYOD-policies, enzovoort. Het correct beveiligen van uw IT-infrastructuur en het opleiden van uw medewerkers inzake cybercrime en phishing zou dan ook topprioriteit moeten zijn in het beheren van uw IT.

Een professionele IT-partner weet als geen ander hoe uw IT-omgeving optimaal te beschermen tegen allerlei externe dreigingen en ontwikkelt samen met u een disaster recovery, of beter nog, een business continuity plan.

Snelle helpdesk voor dringende IT-problemen

Het snel reageren op dringende IT-problemen is binnen verschillende organisaties een groot pijnpunt. IT-medewerkers weten door hun enorme takenpakket niet waar eerst te beginnen. Eindgebruikers binnen uw bedrijf moeten dan soms (te) lang wachten tot een probleem van de baan is.

Met de hulp van een externe IT-expert beschikt u over een snellere service desk voor deze ad-hoc problemen.
 

Wenst u meer te weten over het uitbesteden van uw IT-management aan een ervaren IT-partner? Of bent u op zoek naar het geschikte IT-bedrijf om u daarbij te helpen? Neem dan snel contact op met ons! Samen bekijken we de verschillende mogelijkheden van professioneel IT-management voor uw organisatie.  

Neem contact op