Gert Lambers - 8 jul 2022

Doet uw bedrijf er goed aan om ook na de pandemie thuiswerk volop te blijven omarmen? Voor een gepast antwoord op deze vraag kijkt u best eerst naar de digitale maturiteit van uw organisatie én naar het belang van sociale interacties op uw werkvloer.

Cultuurschok

Thuiswerk lijkt in veel sectoren een blijvertje. Bedrijven die voor de pandemie al een hybride werkaanpak hanteerden, hebben de verplichte lockdowns uiteraard beter doorstaan. Omdat hun digitale transitie wellicht al verder gevorderd was, moesten ze niet holderdebolder allerlei tools voor thuiswerk installeren.

Sectoren en bedrijven waarin thuiswerk voor de pandemie niet eens werd overwogen, kregen daarentegen een grote cultuurschok te verduren. De collectieve denkwijze over wat mogelijk is veranderde in veel opzichten. Zo stelden velen na verloop van tijd vast dat ze productiever werden door Microsoft Teams te gebruiken: ze geraakten gewoon sneller van de ene afspraak naar de andere. Ook vonden velen een betere balans tussen werk en privé.

Sociale verbondenheid

Thuiswerken kan echt wonderen doen voor de balans tussen werk en privé, en voor velen heeft het de relatie met de kantoorruimte ingrijpend veranderd. Desondanks is er eveneens een noodzaak om de mentale en fysieke gezondheid van mensen te managen. De werkplek is de plek waar professionele en sociale relaties worden gesmeed en ideeën worden uitgewisseld, gewoon omdat mensen fysiek bij elkaar in de buurt werken. Kantoorpraatjes kunnen net zo goed over het werk als over de voetbaluitslagen gaan.

De lockdowns hebben ook aan het licht gebracht dat niet ieders woning even geschikt is voor thuiswerk. Sommige telewerkers moeten bijvoorbeeld in de keuken of de slaapkamer werken en gebruiken zo dezelfde ruimtes voor hun werk als voor hun privéleven. Dat maakt het moeilijker om de twee te scheiden. Het privéleven kan zo afleiding veroorzaken tijdens de werktijd en vice versa.

thuiswerken

Verder kan hybride werken ook leiden tot verdeeldheid onder uw personeel. Als sommige mensen op kantoor zijn en anderen ervoor kiezen om op afstand te werken, moet er harder gewerkt worden aan de sociale verbondenheid binnen het team. En waar uw teamleden ook werken, iedereen moeten dezelfde kansen krijgen en een gemeenschappelijke werkethiek hanteren.

Digitale maturiteit

De bedrijven die het echt moeilijk hadden toen de pandemie uitbrak, waren diegenen die van tevoren geen vooruitgang hadden geboekt met de digitalisering van hun activiteiten. Zonder de juiste datatools is hybride werken in het beste geval hoogst onpraktisch. Als de chaos van de pandemie iets heeft opgeleverd, dan is het wel dat ze de digitale volwassenwording van bedrijven in een stroomversnelling heeft gebracht.

Uit een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk in opdracht van ons zusterbedrijf Konica Minolta kwam naar voren dat werken op afstand een van de belangrijkste uitdagingen is voor organisaties, en dat 55% digitale transformatie als topprioriteit beschouwt. Om bedrijven te helpen begrijpen waar zij zich precies op dit traject bevinden, hebben ze onlangs het Konica Minolta DX360° Assessment gelanceerd. Dat is een gratis hulpmiddel dat u een onbevooroordeelde en professionele beoordeling bezorgt van de digitale volwassenheid van uw bedrijf. Doorloop dit zelfsturende, online assessment eens. Het neemt slechts enkele minuten in beslag, maar u weet meteen hoe het met uw organisatie is gesteld.

Bied de keuze aan

Het is intussen duidelijk dat er een groot verschil is tussen thuiswerk aanbieden als een parttime optie en door externe omstandigheden opgelegd voltijds thuiswerk voor iedereen. Bij Aurelium geloven we dat het er bij hybride werken om gaat mensen een keuze te bieden en hen vervolgens in staat te stellen die keuze zelf te maken. Wanneer uw informatiesystemen altijd bijgewerkt en beschikbaar zijn voor uw team, ongeacht waar de leden ook werken, is het veel gemakkelijker om iedereen betrokken te houden bij uw bedrijfssucces.

 

Heeft u vragen over onze oplossingen voor hybride werken in uw organisatie? Contacteer ons dan snel!

Contacteer ons