David Verwerft - 13 mei 2019

Office 365 zet cloudtechnologie optimaal in om een aantal slimme functies te kunnen aanbieden. Artificiële intelligentie (AI) speelt daarin een grote rol. Door trends en patronen te detecteren, kunnen slimme functies suggesties doen die afgestemd zijn op hetgeen waar u op dat moment mee bezig bent - of het nu gaat om documenten, presentaties of spreadsheets. Zo kunt u de volledige kracht van Office 365 benutten en werkt u veel productiever.

In dit artikel bekijken we een aantal van die slimme functies in detail.

Ideeën: intelligente suggesties in Excel

Ideeën helpt u om trends, patronen en uitschieters te detecteren in datasets in Excel. Door uw gegevens te analyseren, stelt deze slimme functie de meest interessante visuele weergaven voor in een taakvenster. Al wat u moet doen, is klikken op het Ideeën icoontje (bliksemschicht) in het tabblad 'Start' en een weergave kiezen.

Slimme gegevenstypes in Excel

Excel herkent concepten zoals Aandelen en Geografie en kan aan de hand van deze slimme gegevenstypes relevante informatie ophalen uit online bronnen. Stel dat u een lijst van landen converteert naar Geografie-entiteiten, dan kan Excel locatiegegevens (zoals het aantal inwoners, de benzineprijs, etc.) ophalen uit online bronnen. Die informatie kan dan weer verweven worden met eigen data, waardoor een doodgewone spreadsheet een interactief geheel wordt, rijk aan up-to-date informatie.

Slimme gegevenstypes Excel

Slimme gegevenstypes opent een wereld van mogelijkheden: er worden regelmatig nieuwe gegevenstypes toegevoegd, waardoor u Excel (na verloop van tijd) kan gebruiken om eender welke combinatie van data te organiseren en analyseren.

Wilt u meteen aan de slag met slimme gegevenstypes?
Lees er alles over in dit ondersteuningsartikel van Microsoft of schrijf in voor een gratis workshop.

PowerPoint Designer: ontwerpideeën in PowerPoint

PowerPoint Designer werkt op dezelfde manier als Ideeën in Excel: deze slimme functie doet suggesties op basis van wat u ingeeft. Wanneer u bijvoorbeeld foto's, een opsomming van items of een lijst van data toevoegt, krijgt u ontwerpideeën aangereikt die uw dia's er mooier en overzichtelijker doen uitzien. Zo ceeërt u snel en gemakkelijk professionele presentaties die indruk maken.

Deze functie is beschikbaar via de knop Ontwerpideeën.

Exclusief in Office 365

Naast deze geavanceerde slimme functies, bevat Office 365 nog een aantal eenvoudigere functies die ook niet beschikbaar zijn in niet-cloud gebaseerde versies zoals Office 2019.

  • @mentions maken het gemakkelijker om te communiceren. Door een @mention te gebruiken wanneer u een opmerking toevoegt in een document, presentatie of spreadsheet, wordt de persoon in kwestie op de hoogte gebracht via e-mail. Die e-mail bevat een handige link die verwijst naar het document waar hij/zij in vermeld wordt.
  • Snel een concept uittekenen was nog nooit zo eenvoudig. PowerPoint kan uw handschrift omzetten naar getypte tekst die u verder kan bewerken, en snel geschetste vormen perfectioneren.
  • In MyAnalytics ziet u hoe u uw tijd besteedt op het werk en krijgt u handige suggesties om slimmer te werken.
  • Office 365 herkent woorden in foto's. U hoeft een gefotografeerde tekst dus niet meer manueel in te geven - de software doet dat voor u.

De kracht van Office 365 & Windows 10

Office 365 maakt deel uit van het Modern Desktop concept van Microsoft. De combinatie van Windows 10 en Office 365 zorgt voor een flexibele werkomgeving die de kracht van de cloud optimaal benut. Benieuwd naar wat Modern Desktop voor uw KMO kan betekenen? Schrijf in voor een gratis workshop!

Is Modern Desktop iets voor uw KMO? Schrijf nu in voor een gratis workshop.