Een NRC-artikel analyseerde onlangs het aftreden van Nike-topman, John Donahoe. Eén van de redenen was dat zijn strategie voor Nike te veel afboog van het 'sport-DNA' en zich meer profileerde als lifestylemerk. De strategie zorgde voor dalende cijfers, reorganisatie(s), imagoschade, en uiteindelijk liet Nike Donahoe vertrekken. Maar wat heeft dat met ‘business intelligence’ te maken?
Business intelligence wordt vandaag vaak beschouwd als data in vorm van getallen, figuren en grafieken (die liefst positief zijn). Het tegendeel is waar: zowel binnen als buiten een organisatie zijn er verschrikkelijk veel waardevolle data, waar niets of te weinig mee gebeurt. Met business intelligence (BI) had Nike heel wat troeven in handen:
- Inzicht in markttrends en consumentengedrag
De dalende populariteit van Nike ligt deels aan een verkeerde inschatting van markttrends en consumentengedrag. Business intelligence-tools zoals Power BI kunnen trends en gedragingen analyseren en helpen begrijpen. Door data te visualiseren en te interpreteren vanuit meerdere perspectieven, kunnen bedrijven beter anticiperen op veranderingen in de markt, zonder hun DNA uit het oog te verliezen.
- Strategische besluitvorming
Met business intelligence kunnen bedrijven strategische beslissingen nemen, afgestemd op interne en externe factoren. Zo waarborgen ze een meer gebalanceerde en geïnformeerde besluitvorming. BI vanuit verschillende perspectieven benaderen, biedt strategische voordelen zoals:
- Concurrentievoordeel, door beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
- Verbeterde en verfijnde strategieën, dankzij diepgaande inzichten.
- Voorspellende analyse
Nikes afhankelijkheid van oude succesmodellen zoals de wit-zwarte Nike Dunk Panda toont aan hoe belangrijk innovatie is. Met voorspellende analyses kunnen bedrijven op toekomstige trends en gebeurtenissen anticiperen. Power BI biedt krachtige voorspellende analysemogelijkheden waarmee bedrijven vooruit kunnen kijken en beter voorbereid zijn op toekomstige uitdagingen.
- Efficiëntie en productiviteit
Het NRC-artikel benadrukt de reorganisaties binnen Nike en de impact daarvan op de efficiëntie. Met BI-tools kunnen bedrijven hun operationele efficiëntie en productiviteit verbeteren. Zo biedt Microsoft Fabric, met Power BI als kerncomponent, een geïntegreerd platform voor data-analyse, rapportage en visualisatie. Hiermee kunt u als bedrijf snel en efficiënt toegang krijgen tot de informatie die nodig is om processen te optimaliseren.
Kortom: zet business intelligence slim in
Het NRC-artikel illustreert hoe belangrijk het is om verder te kijken dan data en informatie. Business intelligence is een strategisch hulpmiddel dat u helpt om zowel diepgaande inzichten als inzichten vanuit verschillende perspectieven te verkrijgen, betere beslissingen te nemen en daarmee de concurrentiepositie te versterken.
Aurelium helpt u bij het gebruik van krachtige tools zoals Microsoft Fabric en Power BI, die uw data omzetten in waardevolle inzichten. Door business intelligence vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, krijgt u een holistisch beeld waarmee u strategisch goede afwegingen weet te maken.
Wilt u ook de voordelen van tools als Microsoft Fabric of Power BI benutten? Contacteer ons.