Steeds meer bedrijven kiezen voor IT-outsourcing. Logisch, zo krijgt u toegang tot expertises en vaardigheden die niet of onvoldoende beschikbaar zijn in uw organisatie. Bovendien kunnen uw medewerkers zich beter focussen op uw kernactiviteiten. Maar hoe kiest u een IT-partner die perfect bij de behoeften van uw organisatie past?
1. Kies voor de juiste ervaring en expertise
Over welke technische skills moet uw potentiële IT-partner beschikken? Welke programmeertalen moet hij spreken? En welke cloudoplossingen moet hij ondersteunen? Sommigen zijn gespecialiseerd in bijvoorbeeld cloud of beveiliging, terwijl anderen het complete plaatje beheersen. Wat heeft uw organisatie precies nodig? Wilt u volledig ontzorgd worden? Kies dan voor een allrounder die fungeert als uw intern IT-departement.
Check zeker ook de reputatie van de IT-partners die u overweegt. Speur naar langdurige en succesvolle samenwerkingen met andere organisaties in uw sector, vraag referenties op en check online reviews.
2. Kies een goede luisteraar met een compatibele bedrijfscultuur
Leer uw mogelijke IT-partner goed kennen voor u ermee in zee gaat. In de kennismakingsfase is het belangrijk dat u met een duidelijke hulpvraag komt: waar loopt uw organisatie tegenaan? Wat verwacht u van een IT-partner? Wilt u een partner die proactief meedenkt of liever een leverancier die louter uitvoert wat u vraagt?
Ga ook na of de kandidaat nauwgezet luistert naar uw vragen en wensen. Dat is een uitstekende graadmeter voor hoe goed uw IT-vragen later zullen worden opgepikt. En ten slotte: is er een klik qua bedrijfscultuur? Passen jullie interactiestijlen bij elkaar?
3. Ga voor duidelijke communicatie en heldere afspraken
Een sterk partnerschap begint met heldere communicatie. Uw ideale IT-partner stelt tijdens de kennismakingsfase meteen een duidelijk plan op over hoe vaak en via welke kanalen u met elkaar zult communiceren. Uiteraard zijn communicatielijnen best kort en worden problemen liefst goed en snel opgelost.
Hoe een potentiële IT-partner omgaat met feedback en vragen is ook erg belangrijk. Krijgt u hapklare antwoorden of eerder standaardantwoorden die veel in het ongewisse laten?
Het plannen, implementeren en adopteren van nieuwe IT-oplossingen is vaak een kwestie van voortdurende verbetering. Een goede partner staat open voor feedback, doet regelmatig aan zelfevaluatie en voert verbeteringen door waar en wanneer dat nodig is.
4. Weet welke dienstverlening u mag verwachten
Maak heldere Service Line Agreements (SLA’s) met uw mogelijke IT-partner. Welke diensten zijn inbegrepen in de vaste, maandelijkse tarieven en welke niet? Aurelium biedt bijvoorbeeld voor haar 12 modules (Firewall, Desktop Modern, Desktop Classic, Mobile, Identity Cloud, Identity Hybrid, Switch, Server Cloud, Server Classic, Wireless, Printer Cloud en Printer Classic) telkens de keuze tussen 3 serviceniveaus (Essential, Advanced en Premium), die elk met opties aan te vullen zijn.
Vind een evenwicht tussen kosten en waarde. De goedkoopste optie kan aantrekkelijk lijken, maar biedt misschien niet de expertise of service die uw bedrijf nodig heeft. Beoordeel wat u krijgt voor de prijs die u ervoor betaalt.
5. Opteer voor een toekomstbestendige partner
Gebruikt uw potentiële IT-partner betrouwbare en recente technologieën? En zijn de voorgestelde oplossingen schaalbaar en flexibel, zodat uw partner zich kan aanpassen aan uw groeiende of veranderende eisen? Kortom, kies voor een samenwerking die future-proof is.
Door uw IT-beheer uit te besteden aan de experts van Aurelium kunnen uw medewerkers altijd en overal veilig en efficiënt werken. Ze dragen onze missie onverminderd uit: technologie omzetten in concrete oplossingen die u helpen om uw bedrijfsdoelstellingen te behalen.
Wilt u meer weten over onze aanpak als IT-partner? Contacteer ons dan snel!