Onlineaccounts zijn alomtegenwoordig in ons bedrijfsleven. Het komt er dus op aan ze afdoende te beveiligen. Het traditionele model van gebruikersnaam en wachtwoord biedt niet langer voldoende bescherming tegen inbreuken van sluwe cybercriminelen. Gelukkig biedt multifactorauthenticatie (MFA) een veel betere bescherming.
Wat is multifactorauthenticatie?
Multifactorauthenticatie is de verzamelnaam voor alle authenticatiemethodes die meer dan één techniek gebruiken om de identiteit van een gebruiker te bevestigen. In plaats van je enkel te baseren op iets dat de gebruiker weet (zoals een wachtwoord of code), vereist MFA ook de tussenkomst van een extra toestel (zoals een smartphone) of een biometrische factor (zoals gezichts- of irisherkenning en een vingerafdruk).
Het gebruik van twee of meer authenticatiefactoren maakt het voor kwaadwilligen een pak moeilijker om toegang te krijgen tot onlineaccounts. Door MFA te omarmen, beschermen bedrijven zowel hun eigen informatie als die van hun klanten beter. In een tijd waarin de bedrijfswereld meer dan ooit vertrouwt op online aanwezigheid, is investeren in multifactorauthenticatie broodnodig voor de cyberveiligheid van uw organisatie.
2FA: exponentieel veiliger
De eenvoudigste en meest populaire vorm van MFA is 2FA: 2-factorauthenticatie. 2FA gebruikt twee afzonderlijke authenticatiefactoren om de identiteit van een gebruiker te verifiëren. Een veelgebruikte 2FA-methode is om na de vraag naar gebruikersnaam en wachtwoord een code via sms te versturen, die de gebruiker vervolgens ook weer moet invoeren om toegang tot een onlineaccount te verkrijgen. 2FA maakt het zo veel moeilijker voor cybercriminelen om toegang te krijgen tot uw account, zelfs al wisten ze uw wachtwoord te onderscheppen.
Ook biometrische factoren, zoals een vingerafdruk of gezichtsherkenning, zijn geschikt als tweede factor. Ook zij zorgen voor een extra beveiligingslaag, omdat ze uniek zijn voor elk individu en dus niet (of toch veel minder makkelijk) kunnen worden nagemaakt of gestolen dan een wachtwoord of een mobiel apparaat.
De 5 grote voordelen van MFA
Het gebruik van MFA in een b2b-context biedt een aantal significante voordelen:
- U verbetert de beveiliging van bedrijfsgegevens door te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot belangrijke accounts.
- U vermindert de kans op identiteitsdiefstal, omdat het veel moeilijker voor een cybercrimineel is om alle voor toegang benodigde factoren te repliceren.
- MFA helpt u te voldoen aan regelgevende eisen voor gegevensbeveiliging, zoals de General Data Protection Regulation (GDPR) en Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- Het gebruik van MFA creëert meer vertrouwen bij uw klanten en uw partners en draagt zo bij aan uw goede reputatie inzake beveiliging.
- Met MFA weet u dat uw gegevens zo veilig mogelijk zijn, wat u gemoedsrust brengt.
Conclusie
MFA biedt een effectieve oplossing tegen cyberaanvallen. Of het nu gaat om 2FA of nog meer factoren, de aanpak verbetert de beveiliging van uw onlineaccounts gevoelig en biedt uw bedrijf een betere bescherming. In een bedrijfscontext, waar de risico's en gevolgen van een beveiligingsinbreuk enorm kunnen zijn, is het gebruik van MFA simpelweg noodzakelijk.
Maakt uw organisatie nog steeds geen gebruik van MFA? Neem dan zeker contact met ons op!