Er bestaat heel wat verwarring rond het gebruik van SharePoint vs. OneDrive for Business. Wanneer gebruikt u wat en waarom? Beide tools hebben veel gemeen met elkaar, maar toch zijn er enkele belangrijke verschillen. We lichten even toe:
OneDrive en OneDrive for Business
OneDrive is een cloud waar u al uw persoonlijke werkdata vanop elk toestel kan opslaan en op een ander moment kan raadplegen. OneDrive is een mogelijke oplossing om geen data kwijt te spelen door diefstal of defecten. OneDrive is als het ware een permanente cloud kopie van uw data.
OneDrive for Business is een opslagplaats bedoeld voor zakelijke documenten beheerd door uw bedrijf/organisatie. Deze documenten kunnen gedeeld worden met verschillende personen binnen uw organisatie om tegelijkertijd er samen aan te werken. Alle wijzigingen worden dan ook in OneDrive for Business opgeslagen. Belangrijk om toe te voegen: met OneDrive kan men documenten zowel lokaal als online opslaan alsook offline aan de bestanden werken.
SharePoint vs. OneDrive for Business
SharePoint en OneDrive for Business hebben veel gelijkenissen: medewerkers kunnen met SharePoint ook online zakelijke documenten opslaan en delen met anderen om er op hetzelfde moment samen aan te werken. Maar SharePoint gaat net ietsje verder dan OneDrive for Business: het is een ware team site gewapend met tal van extra tools als kalenders, workflows, optie tot verschillende bibliotheken, mogelijkheid om lijsten te maken en taken in te delen, een communicatietool,… U kan bijvoorbeeld ook een ‘nieuws’ luik beheren waar de laatste updates over een bepaald project gelezen kunnen worden.
Met SharePoint kan u ook instellen wie toegang krijgt tot bepaalde bestanden en wie niet. Zo verzekert u de veiligheid van uw documenten en projecten binnen het systeem. Daarnaast zijn documenten niet afhankelijk van gebruikers dus wanneer u iemand uit het team verwijderd, blijven de samenhangende documenten in SharePoint toegankelijk. Er gaat dus geen informatie verloren.
Wenst een werknemer toch bepaalde documenten vanuit SharePoint lokaal op te slaan op zijn/haar toestel? Dat kan perfect want SharePoint kan mee geïntegreerd worden in OneDrive.
En als laatste, maar een van de belangrijkste verschillen tussen SharePoint en OneDrive: u kan SharePoint volledig aanpassen aan de look & feel alsook de noden van uw bedrijf. Een custom made platform zeg maar.
Dus wie wint er in de strijd OneDrive for Business versus SharePoint? Dat antwoord hangt af van wat u er voor uw bedrijf mee wil bereiken. Wens je persoonlijke werkdata te bewaren (al dan niet lokaal) en makkelijk toegankelijk te maken op verschillende toestellen alsook te voorzien van automatische back-ups? Dan kan u opteren voor OneDrive for Business. Wilt u een platform waar u projecten kan opzetten voor verschillende teams binnen uw bedrijf en ervoor zorgen dat het echt efficiënt teamwork wordt? Dan is SharePoint de beste keuze.
Aurelium ontwikkelde een gebruiksklare SharePoint-omgeving op maat van de KMO. Daarmee vereenvoudigt en beveiligt u uw communicatie, samenwerking, data- en documentenbeheer beduidend. Ontdek de voordelen van SharePoint voor de KMO en download ons gratis eBook.